woensdag 20 januari 2010

Ora et Labora

Vandaag was ik even op de museumwerf in Vreeswijk. Er lag een voormalig binnenvaartschip op de helling. Altijd weer een imposant gezicht, zo'n groot schip dat hoog boven je uit torent.


En onderdelen laat zien die anders onder de waterlijn verborgen blijven, zoals deze scheepsschroef.

Belangrijkste doel van mijn tochtje naar de werf was echter om eens te kijken hoe de Ora et Labora er bij lag. Weet u het nog? Eind november 2008 vertrok dit historische woonschip van haar ligplaats aan de Leidsekade (zie dit bericht op mijn blog). Bijna 80 jaar had het op die plek bij de J.P. Coenbrug gelegen. Sinds dat moment ligt het schip bij de museumwerf, waar het wordt teruggebracht naar de oorspronkelijke staat als woonschip. De later toegevoegde op- en uitbouwen zijn inmiddels gesloopt en het schip is al flink opgeknapt. Voorlopig zal zij nog wel even bij de museumwerf liggen, maar hopelijk komt zij spoedig naar haar nieuwe ligplaats in de Museumhaven in Utrecht (de vroegere Veilinghaven).
Op deze foto's een beeld van de verbouwing. Het ijzerwerk is grotendeels gereed. De Ora et Labora is voorzien van een nieuwe (nu nog blankend glimmende) schroef.

Op het achterdek is de roef teruggebracht, voorzien van ovale openingen waar straks de authentieke scheepsraampjes ("paardenogen") terugkeren.


En last but not least: toen de Ora et Labora ooit als woonschip naar Utrecht kwam, was het voorzien van een stoommachine en een stuurwiel op het dak. De stoompijp (die de Ora tot op het eind heeft gekenmerkt en haar de bijnaam "Sinterklaasboot" opleverde) staat weer op het schip en ook is er weer een stuurwiel aangebracht op het dak.

Maar goed, voorlopig ligt de Ora et Labora nog even vast aan de meerpalen van de museumwerf.

Geen opmerkingen: